Cara Mengeluarkan Isi Jerawat

Jerawat ialah penyakit kulit yang biasa dialami oleh manusia. Ada berbagai macam jenis jerawat. Sebenarnya kita sebaiknya tidak mengeluarkan isi jerawat tersebut sendiri, tetapi alasannya ialah tangan kita memang sudah sangat gatal, maka langkah-langkah yang baik untuk mengeluarkan isi jerawat dari muka kita ialah sebagai berikut :
  1. Cuci tangan dengan benar, semoga higienis dari kuman penyakit terutama pada bab di bawah kuku.
  2. Sebaiknya memakai sarung tangan (steril) sekali pakai terlebih dahulu.
  3. Ambil jarum dan sterilkan jarum tersebut dengan cara dicelupkan dalam larutan alkohol.
  4. Bersihkan kulit sekitar jerawat dari kotoran, make up, ataupun keringat. Gunakan juga alkohol atau cairan pembersih / anti bakteri.
  5. Tusuk dengan lembut permukaan jerawat. Arah bacokan sejajar dengan kulit kepala. Lalu dengan lembut mendorong menyeluruh jarum lalu tarik ke atas, sehingga akan membuka bab atas jerawat.
  6. Jika ada benjol yang keluar, lanjutkan dengan tekanan mendorong ke bawah di sekitar lubang jerawat, tegak lurus dengan kulit Anda, sekitar jerawat. Jangan memencet jerawat antara ibu jari dan jari-jari serta jangan meremas jerawat.
  7. Hentikan proses mengeluarkan isi jerawat bila tidak ada benjol yang keluar (jerawat belum siap / matang). Hentikan juga bila darah mulai keluar.
  8. Ketika mengeluarkan jerawat, lakukan proses pengeluaran isi jerawat dengan perlahan dan jangan dipaksakan. Jika jerawat telah “matang” maka akan keluar dengan sendirinya.
  9. Basuh dan lap permukaan jerawat dengan memakai kapas yang telah dibasahi alkohol / cairan antibakteri. Hal ini dimaksudkan semoga luka jerawat sanggup cepat sembuh.
Ingat yah, langkah-langkah mengeluarkan jerawat tersebut hanya untuk jerawat biasa, dan bukan untuk jerawat batu. Untuk jerawat kerikil sebaiknya anda menghubungi dokter anda. Jerawat ialah penyakit kulit yang biasa dialami oleh insan Cara Mengeluarkan Isi Jerawat

0 Response to "Cara Mengeluarkan Isi Jerawat"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel